tisdag 28 december 2010

Det är inte alvedon som gör att flickor begår självmord!

De senaste dagarnas debatt om att flickor och unga kvinnor begår självmord, har tyvärr enbart handlat om att det förekommer att man använder alvedon m.m. som vertktyg. Att monopolkramarna i vänsterblocket vill lösa problemet genom att införa åldersgränset på apoteken, är en helt väntad reaktion. Man stoppar huvudet i sanden för det verkliga problemet!

Om dessa monopolkramare menar allvar med sitt engagemang borde de se till att debatten istället handlar om vad det är som gör att unga människor av båda könen väljer att begå självmord. Själv tror jag att det finns många orsaker till att unga människor väljer självmord som en lösning. Vi som är vuxna måste bli mycket mera observanta på hur våra medmänniskor faktiskt mår och våga vara medmänniskor. Som förtroendevalda måste vi också bli bättre på att driva på det förebyggande arbetet. Det är det enda sättet att minska antalet självmord!

3 kommentarer:

litentanta sa...

Vågar jag kasta ut en tanke om att saker som ökade samhällsklyftor, ett brutalt kallare klimat människor emellan som handlar om att man ska sköta sig själv och skita i andra och allt annat som DIREKT har drabbat familjer och ungdomar....?

Det är i mångt och mycket en politisk fråga som "hjälper" till att skapa fler självmordsbenägna ungdomar. Inte tusan är det tabletten i sig nej, men tänket bakom.

Anonym sa...

När man undersökt varför människor tar livet av sig så är det inte för att det finns apotek i butikerna... Det är inte heller av politiska skäl.

Man kan må psykiskt mycket dåligt trots bra föräldrar, bra vänner, bra jobb, gott om pengar mm.
Det har jag gjort.

Nu mår jag alldeles utmärkt trots att de bra föräldrarna har gått bort, trots att jag har få riktiga vänner, att jag är arbetslös, och i stort sett utan pengar. Det är inte beroende på hur man har det. Det är som om kroppen kan bli kemiskt förgiftad och hamna i en obalans som får en att må dåligt.

litentanta sa...

Självklart kan man rasa ner i en depression av "enbart" kemiska skäl, människan är en vandrande kemilåda full i massor av ämnen som kan svaja hejvilt. Jag själv har provat på min väl beskärda del av medicinska biverkningar också så det är ju även en väg ner i dåligmående.

MEN menar du på allvar att ruttna familjeförhållanden, fattigdom och andra anledningar INTE skulle existera så är du ute och cyklar big time... Jag påstår inte att Alvedonen dödar folk, jag påstår inte att människor MÅSTE ta överdoser av receptfri medicin bara för att man numer kan shoppa loss på Rusta också utan jag vill ställa mig bakom teorierna om att denna evinnerliga "frihet" som numer eftertraktas inte alltid är av godo.

Min knallröda åsikt, underbyggd av en hel del erfarenheter också.

Låter för övrigt jättebra att du mår bra trots din situation, merparten av oss klarar ju av livet trots att det inte består av idel solsken :)